Een veelzijdig weekend - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Simeon en Rianne - WaarBenJij.nu Een veelzijdig weekend - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Simeon en Rianne - WaarBenJij.nu

Een veelzijdig weekend

Door: Simeon en Rianne

Blijf op de hoogte en volg Simeon en Rianne

16 Oktober 2016 | Taiwan, Taipei

We zijn een paar dagen verder. Helaas heeft Simeon vrijdagochtend het kindertehuis moeten overslaan door een enigszins zere keel :s Aangezien we samen bij 0-1 jaar zouden helpen en die kinderen erg kwetsbaar zijn, hebben we besloten dat hij thuis zou blijven. Ik ben dus alleen op stap gegaan. We hebben elkaar om 11.15. bij het tehuis ontmoet en vonden het toch wel raar om zo allebei alleen te reizen.

Mamma, Zhe Han en zijn vrouw hadden eten gehaald bij de KFC, dus Simeon helemaal gelukkig! Dit was het eerste moment dat we Chen Ruzhen ontmoeten. Gelukkig heeft ze ook een Engelse naam: Lucy. Dit is nog al eens gebruikelijk in China. Spontane jonge vrouw met een buik die op springen staat! Weer een hele serie foto's gemaakt en toen met elkaar gesproken over mogelijke plannen voor de middag. We hebben even getwijfeld wat we daarna zouden gaan toen gezien het slechte weer er niet veel opties leken te zijn.

Uiteindelijk werd het toch droog en zijn we door de familie meegenomen. We kwamen uit vlakbij de woonplaats van Zhe Han. Heerlijk door toeristische smalle straatjes gestruind. Enorm verwend door de familie. Ze willen ons van alles geven en betalen soms al voor we het door hebben. Inmiddels leren we het meer te accepteren. We snappen ook wel dat mamma dat wil doen/geven wat ze al die jaren niet heeft kunnen doen. Zo kregen we allebei nog een platinum ring!

Chen Ruzhen heeft een eigen eetgelegenheid, dus daar lekker even gezeten. Bijzonder hoeveel lokaal voedsel we op deze manier voor ons geschoteld krijgen. Soms met smaak, soms moeten we helaas toegeven dat het niet echt ons ding is.

Dit keer niet al te laat gedag gezegd, gezien Simeon zijn slaap goed kon gebruiken. Al is op tijd naar bed gaan niet zijn sterkste kant :(

Zaterdag lekker uitgeslapen en om 13.00 Zhe Han en mamma ontmoet in de dierentuin. Tjonge als we geweten hadden dat het zo groot was. Om 17.00 sloot het park en toen waren we nog maar op de helft!! Maar goed leuke ervaring, ze waren er al jaar of 20 niet geweest. Mooi ook om te zien dat Zhe Han redelijk makkelijk de Engelse taal oppakt en we soms ook zonder telefoon elkaar aardig kunnen begrijpen.

's Avonds namen ze ons mee naar de andere kant van Taipei, de berg op. Wat een enorm geweldig mooi uitzicht!! Heerlijk luxe gegeten, veel te veel, maar erg gezellig. We konden thee kiezen aan het eind, niet wetende dat we dan een hele pot voor onszelf zouden krijgen. Simeon bleef naar toilet gaan 's avonds :p

Vandaag hebben we voor het eerst weer super weer gehad, dus dit was onze kans. Na 's morgens naar de Grace Baptist Church te zijn geweest, zijn we 's middags rond 14.00 richting de Maokong Gondola gegaan. De kerkdienst was aardig goed te volgen en ook aantal nummers die we kenden. Ze hadden ook een koor, was mooi om te horen.

Nog een anekdote van onze Maokong ervaring. Eenmaal boven op de berg kon je allerlei kanten op om meer van de omgeving te zien. We hadden een kaartje gevonden en na een ijsje te hebben gegeten, leek de 'view point' ons een mooie plek om heen te gaan. Vol goede moet wij aan de wandel en passeerden na zo'n 1,5 km een bankje wat uitkeek op niets meer dan bos. Dus wij doorgelopen. Gelukkig checkten we de kaart en realiseerden ons dat dat bankje de 'view point' was!! Wat een enorme tegenvaller, geen ondergaande zon, geen uitzicht op Taipei of Maookong. Pff dan maar weer terug. Er was ons een bus gepasseerd, dus dachten terug het ons gemakkelijk te maken. Wij bij de bushalte staan wachten, want hij zou vrij snel komen. Passeert ons een vriendelijke man, die naar ons gekeken te hebben kwam vertellen dat de bus alleen naar beneden rijd en dus niet terug komt!! Tjonge jonge...!! Gelukkig konden we er wel om lachen.

We passeerden wat eetgelegenheden, kozen er één uit waar we boven konden zitten. Eenmaal binnen bleek er niemand anders te zijn, oeps. Maar we waren eigenlijk gewoon een beetje vroeg, mensen eten hier vaak wat later. Na geworsteld te hebben en te denken dat we alles maar duur vonden, hebben we toch een heerlijke maaltijd weten te bestellen voor 430, oftewel 12,50 euro voor ons samen. Prima dus! Daarin merken we soms nog het worstelen met de cultuur en soms moeilijk in te kunnen schatten wat goede plekken zijn om te eten. Maar goed al doende leert men. Vreemde dingen eten gaat mij meestal wat beter af, dus Simeon leert van alles eten waar hijzelf aan voorbij gelopen zou zijn.

Even nog een korte anekdote over Rianne en haar washand: Rianne heeft vandaag ook een nieuwe spons gekocht, want haar washand heeft ze laten liggen in het hotel. Nu voelt ze zich eindelijk weer schoon, omdat ze volgens haar de hele week al een zweet laag had verzameld:p Dus nu is ze weer spik & span en blinkt ze weer!

Leuk nieuwtje is dat we dinsdagochtend met Sister Rosa (directrice) van het kindertehuis een interview hebben vanwege een nieuw boek wat ze gaan schrijven. Spannend maar een hele eer. We hopen daarna jullie meer te kunnen vertellen over de bestemming van de giften.

Helaas hebben we niets meer gehoord van de familie van Matthea. Facebook leverde geen resultaat op. Maar maandag zien we Cecilia weer en hopelijk heeft zij goed nieuws!

• 16 Oktober 2016 - 21:29

Henriët Smit:

Hey allebei,
    Leuk om de verhalen te lezen, wat maken jullie veel mee!
    Groet, Henriët

• 17 Oktober 2016 - 11:49

Thelma:

Fijn dat jullie nu ook jullie schoonzus hebben mogen ontmoeten.
    Leuk dat interview komen jullie zelfs in een boek :)
    Jammer dat jullie nog niks gehoord hebben van de familie van Matthea. Hopelijk heeft het kindertehuis nog goed nieuws voor jullie.

Thelma

• 17 Oktober 2016 - 16:55

De Villa Zooitje:

Groetjes van iedereen weer hier. Kijk maar even in je eigen mail straks voor een impressie hoe iedereen aan mijn lippen hangt als ik (Ariane ) jullie prachtige verhalen voorlees :) Heel veel plezier en succes nog!
    Smakelijk eten! (Hans)
    We missen je en vinden het leuk als je weer terugkomt (mevr Pot en Ingrid)

• 18 Oktober 2016 - 19:43

Wilma:

Wat leuk dat julllie je moeder, broer en schoonzus zo uitgebreid ontmoet hebben. Heel bijzonder! En leuk die impressie van t eten, vervoer etc. Erg leuk om zo op de hoogte te blijven. Geniet er nog maar lekker van!

• 19 Oktober 2016 - 11:26

Oma Van Raad:

Geweldig wat hebben jullie een bijzondere reis. Simeon, doe jouw oma de groeten van deze oma.
    Lieve groeten van ons en van Rita

• 19 Oktober 2016 - 14:54

Femmy En Arend:

He he eindelijk een reactie van ons, was nl. mn papiertje kwijt waar ik jullie reisverslag kon vinden :( .
    Jongens wat een mooie verslagen, en wat een belevenissen. Heel leuk om te lezen! wij hopen dat jullie nog veel zullen beleven en dat de fam. van Matthea ook nog komt opduiken. Vooreerst de groeten van ons allemaal, en tot het volgende verslag!!!