Op ontdekking in Taipei - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Simeon en Rianne - WaarBenJij.nu Op ontdekking in Taipei - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Simeon en Rianne - WaarBenJij.nu

Op ontdekking in Taipei

Door: Simeon en Rianne

Blijf op de hoogte en volg Simeon en Rianne

06 Oktober 2016 | Taiwan, Taipei

Gisterochtend schrokken we wakker en besefte dat we het ontbijt niet meer gingen halen. Dus helaas voor ons werd het iets bij elkaar scharrelen. De jetlag zat er nog goed in, want het kostte ons enige moeite om op te staan.

Tja een ontbijt... Een supermarkt in Taiwan stelt niet veel voor, een aantal schappen met wat verschillende producten en brood dat is er maar weinig. Maar uiteindelijk hadden we wat gevonden en gingen op pad met MRT (metro). Wat een uitvinding, het gaat super snel en het kost bijna niks, 16 Taiwanese dollar (ca. €0,50,-) per rit. We worden er steeds handiger mee. We hebben maar een keer een halte gemist :D

Onze eerste bezoek hebben we gebracht aan het Chiang Kai-Shek Memorial Hall, hij is de grondlegger van de democratie van Taiwan. Het is een groot plein met een gebouw met een beeld van Chiang Kai Shek en er bevindt zich een museum. Bijzonder en interessant om te weten hoe Taiwan zich heeft gevormd naar een democratie en hoe belangrijk hij is geweest (en nog steeds) voor de Taiwanese bevolking. Het aanbidden van mensen zoals hij kennen wij in Nederland helemaal niet. Hier bouwen ze een enorm gebouw! Daarbij enorme trappen, midden in de zon, midden op de dag, pff best een uitdaging, maar uitzicht was schitterend.

Na het bezoek zijn we met de MRT naar de Longshan Temple gegaan. Aangekomen in de tempel kwam de wierook ons al tegemoet. In de tempel was er een groep mensen met boeken het boeddhisme aan het bestuderen, waarschijnlijk een gebedenboek. Later werd hier gezamenlijk uitgezongen, nadat een monnik via luidsprekers voorging. We hebben vol bewondering naar de rituelen gekeken die werden uitgevoerd. Mooi hoe mensen zich toewijdden aan hun geloof!

We merkten door de jetlag dat we snel moe waren en besloten om na het tempel bezoek even te gaan uitrusten in het hotel. Ja dat hadden we dus niet moeten doen, want we schrokken wakker om 18 uur omdat de telefoon ging;) Het kostten weer veel moeite om uit bed te komen:p

We zijn gaan eten bij de Night Market waar grotendeels eetkraampjes zijn. Dus opnieuw een samengeraapte maaltijd, dit keer van zoete aardappeltjes, kebab en een overheerlijke smoothie. Nog even wat rondgelopen en wat 'schimmige' straatjes gezien zoals de rosse buurt en restaurants waar ze slangen eten! De dieren zaten daar gewoon nog levend in hun kooi, nou mijn (Rianne) eetlust was snel verdwenen.

Goed na een dag vol indrukken zijn moe en voldaan gaan slapen!

De volgende dag ging beter, netjes tussen 9.00-9.30 uur aan het ontbijt: getoast brood, weinig keus in beleg :(, soort rijstepap en wat andere onbekende toevoegingen. Vol nieuwe goede moed stapte we 10.30 de deur uit op weg naar de botanische tuinen en de National Museum of History. De tuinen was een groot succes, heerlijk rustig en cool, paar leuke foto's gemaakt en heerlijk rondgewandeld.

Dit keer bestond onze lunch uit noodles uit de supermarkt. Gelukkig wist Simeon hoe het werkte en al snel zaten we op een stoeprandje lekker te eten. Alleen had ik misschien iets minder chili moeten nemen, mmm tja nog niet helemaal aangepast aan de cultuur. Simeon at netjes met stokjes, mij ging de vork beter af.

Met de intentie meer over de geschiedenis van Taiwan te weten te komen, liepen we het museum in. Misschien hadden we ons iets beter in moeten lezen, want er was alleen kunst te vinden en weinig over de oorsprong van Taiwan. Maar goed was wel leuk om te zien.

De lucht betrok erg rond 15.00 uur en begon harder te waaien. Aangezien onze voeten erg toe waren aan een pauze en we niet nat wilden worden besloten naar het restaurant te gaan. Daarnaast konden we onze shirts bijna uitwringen van het zweet dus een douche kon ook geen kwaad.

Vanavond hebben we onze heuse eerste echte maaltijd op! Heerlijk pasta gegeten voor zo'n 20 euro. Mensen koken hier niet zelf, maar eten eigenlijk standaard buiten de deur.

Goed sorry dat het zo'n lang verhaal geworden is. Moeilijk om het kort te houden er is zoveel te delen! Al met al begint het steeds meer vertrouwd te voelen. Morgen zullen we verhuizen naar een appartement hier in de stad voor de komende twee weken en zullen we 14.00 uur kennis maken in het kindertehuis.

Nu wordt het hoog tijd om te gaan slapen!
Wan an (goede nacht)

• 06 Oktober 2016 - 18:19

Thelma:

Vandaag even gaan zitten voor jullie verslagen.
    Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen na zo'n lange reis.
    De Jetlag zal idd niet meevallen.
    Fijn dat jullie in de paar dagen al zoveel mooie dingen van het land hebben gezien.
    Veel plezier in jullie appartement en een goede tijd in het kindertehuis.
    Groeten van Thelma

• 06 Oktober 2016 - 18:36

Wilma :

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en al langzaam wennen aan alles. Erg leuk om de verslagen te lezen! Al zoveel gezien in korte tijd, leuk. Geniet er van. Dikke kus uit Heukelum van ons.